De toerist uithangen

8 juni 2019 - Vaasa, Finland

Oké toch maar iets schrijven dan.

Op stage loopt als goed maar zeker niet zoals gepland, ik heb mijn afgelopen 2 weken door gebracht op het home hospital. Net zoals de eerste week was het deze week ook helemaal niet druk, maar dat wil niet zeggen dat je niks kan leren. Ik heb weer diverse dingen gezien zoals een echo van de handen, ik heb hier wel zelf om moeten vragen want anders hadden ze me naar huis gestuurd omdat er niks te doen. Maar toch heb ik veel geleerd van dit moment, want de radioloog sprak heel goed Engels en kan mijn alles uitleggen want er zichtbaar was op het beeld, dus weer een ervaring rijker en wat kennis. Ook heb ik deze week mee pijnpompen mee aanbrengen bij palliatieve mensen, ze gaan hier duidelijk heel anders om met palliatieve zorgen dan wij gewoon. Palliatieve sedatie komt naar mijn idee heel erg laat, de patiënt die ik zelf de subcutane canule heb mogen plaatsen was al meer dood dan levend gelukkig vond de verpleegkundige dit ook. Palliatieve sedatie word het enkel gedaan met oxycodon en geen standaard andere medicatie erbij, enkel wanneer de arts dit echt persoonlijk komt melden en je het voorschrift hier voor geeft. Ook hebben de verpleegkundige van hier mij volledig uitgehoord over euthanasie want dit mag hier niet, ik heb dus zoveel mogelijk vragen proberen te antwoorden en ook mij ervaring met euthanasie met hun gedeeld. Dit gaf voor sommige verpleegkundige toch wel een ander beeld, sommige hebben hun mening over euthanasie ook al bijgesteld. Ook begonnen ze hun mening te vertellen over palliatieve zorgen hier naar mij te uiten, dat waren dus leerzame gesprekken.

Naast dat ik deze week op stage ben geweest heb ik mezelf ook een weekendje weg gegund naar Vaasa, gewoon even een andere omgeving en leuke dingen doen geen 4 witte muren zien van me appartement maar natuur en stad. Vaasa is een mooie stad met nog een groot aantal oude gebouwen die gebruikt worden als universiteit, museum, restaurant enz. Helaas kan je maar weinig gebouwen van binnen bekijken. Vaasa lijkt naar mijn idee ook wel iets goedkoper dan Kokkola. Ik heb al veel gewandeld door de stad en over de kleine eilandjes rondom Vaasa, dan leer nog eens genieten van de kleine dingen want ja een mens heeft niet zoveel nodig om te genieten.

20190607_174503IMG-20190608-WA0002

Screenshot_20190608-181839_Polar Flow

20190608_151928

Ik kwam ook op een lokaal marktje uit aan het water, hier verkochten ze voornamelijk verse vis en heel veel aardbeien. Ik heb mijn eigen hier niet aan gewaagd maar wel aan een ijsje (€3,50) laten we ons eigen maar eens verwennen.

IMG-20190608-WA0005

Aan het water zijn hier heeft hier ook z'n mindere kant namelijk heel heel veel muggen, waar ik toch wel wat allergisch op reageer. Het weer is hier momenteel super z'n 25°c graden, ik kan dus in me korte broek en hemdje naar buiten toe. Het grote contrast met 5 weken geleden want toen liep ik nog tot over m'n enkels in de sneeuw van mijn nachtdienst, geef mij dit weer maar. Aan zwemmen heb ik me nog niet gewaagd want het water is blijkbaar nog niet heel warm, maar misschien morgen voordat ik weer terug ga naar Kokkola met de bus. Met de bus doe ik er dik anderhalf uur over en kan ik enkel bomen tellen maar het was zeker de moeite waard.

Oké ook mijn stageopdracht moet af want deze moet maandag ingeleverd worden dus ja ook hier blijft school mij een beetje achter volgen, dus 's avonds ziet ik braaf achter mijn laptop te werken dus in het airbnb waar ik verblijf.

15600199966404461734758928029259

Ook papa en mama beginnen de reis zichtbaar voor te bereiden thuis, hopelijk heb ik volgend weekend vrij en kan ik ze gaan bezoeken in Helsinki maar ik heb dus nog geen uren van mijn nieuwe afdeling, dus voorlopig blijft het bij hopen. Vanaf maandag start ik op röngten voor mij 2 laatste weken stage hier in Finland. Het einde begint al aardig in zicht te komen het gaat allemaal sneller dan vooraf gedacht. En ik heb tot op heden nog steeds geen spijt om alleen naar Finland te gaan, want het is een ongelooflijke leerrijke/ leuke ervaring en kan het ieder aanbevelen.

IMG-20190608-WA0009

1. Corry:
    8 juni 2019
    Fijn weer iets te lezen van je ,geniet nog lekker van je weekend!. Gr.Oma
  2. Monique:
    9 juni 2019
    Leuk te horen Nienke dat je er ook zeker van geniet!