Eerste volle week in Finland

5 mei 2019 - Kokkola, Finland

De eerste volle week in Finland zit erop, wat was deze week vermoeiend. Ik heb z'n 45uur gewerkt deze week

Nadat ik 4 dagen op dialyse gewerkt heb kan ik inmiddels zelfstandig de machine klaarmaken voor de patiënten en alle spullen klaar leggen die wij als verpleegkundige nodig hebben. Helaas mag ik zelf niet de naalden prikken voor de dialyse, dit mogen namelijk alleen afgestudeerde verpleegkundige. De hoeveelheid spullen die je nodig hebt is echt enorm, dit zijn de spullen die je nodig hebt voor 10 patiënten aan de machine te leggen. Oja balkon op de foto is van onze dialyse afdeling.

20190502_112530

20190505_161714

Mijn eerste dienst op intensieve was een nacht van maar liefst 12,5uur, we lagen vol dus werk genoeg ook in de nacht. Ik had samen met de  verpleegkundige de zorg over één patiënt, meestal heb je maar de zorg over 1 patiënt op intensieve. Wij hadden de zorg over een patiënt met acute pancreatitis als gevolg van alcoholproblemen, deze patiënt wordt in coma gehouden omdat die veel pijn had, gestress was, geagiteerd was en z'n bloedwaarde sterk verstoord zijn. Dus ja onze patiënt wordt beademend via tube, heeft een voedingssonde, een blaassonde, een arteriële lijn, een centrale lijn en ga zo maar door. Oké ik had al veel gezien maar nou pas besefte ik mij hoeveel wij in mensen kunnen/ moeten stoppen. De verpleegkunde heeft mij uitgelegd hoe ik longen kan luisteren wanneer een patiënt beademend wordt, dit was moeilijker dan gedacht maar uiteindelijk kon ik dan toch iets horen. Ook mocht ik mijn kennis van het vak kritische zorgen respiratoir toepassen, gelukkig want ik kon redelijk goed begrijpen want de beademingsmachine weergaf en hoe je deze kunt aanpassen als verpleegkundige. Ook mocht ik mij al wagen aan de interpretatie van een arterieel bloedgas, dat ik zelf heb genomen uit de arteriële lijn uiteraard wel onder begeleiding van de verpleegkundige. Helaas werkte het maag-darmstelsel van onze patiënt niet met het gevolg dat alles er via de mond en maagsonde uitkwam, met het gevolg dat de patiënt tot 3 keer toe helemaal onder zat inclusief het bed. Uiteindelijk hebben wij z'n maag maar leeg gezogen en er kwam z'n 2 liter uit ook al krijgt de patiënt geen voeding enteraal enkel parenteraal (via de bloedbaan).  En wat krijgen mensen toch veel medicatie, iets om in coma te zijn, een spierverslapper, noradrenaline om de bloeddruk onder controle te houden, antibiotica en ga zo nog maar even door. Ik heb dan ook al deze medicatie mogen klaar maken en mogen geven onder begeleiding van de verpleegkundige. Ik denk dat in die 12,5 uur wel 10 spuiten en infuuszakken heb gemaakt als het er niet meer waren. Toen ik dan uiteindelijk naar me bed kon na 12,5 uur werken moest ik eerste door de sneeuw terug lopen naar mijn appartement (500m), ja want heeft vanaf vrijdag t/m zaterdagochtend gesneeuwd hier.

20190503_220822

IMG-20190503-WA0015

20190503_182940

Naast alle uren stage moet je natuurlijk ook nog leuke dingen doen. Ik heb mij eigen vandaag een middag kust gegund op de fiets die ik van een docent van hier te leen heb gekregen, en ja er lag weer sneeuw vanmorgen maar vanmiddag was de dooi al ingezet. De fietsen van hier zijn toch echt anders dan wij gewoon zijn, maar hij fiets goed dus weinig te klagen. Als boodschappen fiets is die ook prima want ik heb een mandje aan mijn stuur.
Ik was toch weer verbaasd hoe mooi de natuur hier in Finland is, op sommige plekken moest ik echt nog door de sneeuw fietsen, op andere plekken door de modder en over onverharde wegen maar dat was het zeker waard. Ik heb echt genoten van een middagje fietsen in Finland, ook al was het koud z'n 6 graden en een klein briesje. Ik kon zelf nog poolijs zien liggen op de zee, en de mevrouw die ik tegen kwam onderweg vertelde mij dat, dat normaal niet meer is in Mei. Maar het waarschijnlijk toch snel warmer ging worden buiten en de natuur dan enorm veranderd, ik kijk er naar uit om dan nog eens een rondje te gaan fietsen langs de kust. Inmiddels is Engels spreken ook geen probleem maar een gewoonte.

20190505_16255620190505_16535320190505_165115

20190505_163704

1. Corry:
    5 mei 2019
    Hoi Nienke lees met veel intresse je verslagen je bent goed bezig zeg.en wat de sneeuw betreft ik heb gister een malse hagelbui over me heen gehad dus het weer is hier niet veel beter. ik kijk weer uit naar je volgende verslag! Gr. Oma
  2. Carolien:
    6 mei 2019
    Druk bijtje zo te horen, goed bezig!