Al over de helft

1 juni 2019 - Kokkola, Finland

Oké vandaag zijn we al meer dan 5 weken hier in Finland en hebben we al 5 van de 8 weken stage erop zitten. De tijd gaat ongelooflijk snel!

Afgelopen week ben ik dan ook gewisseld van afdeling, ik ga intensieve zorgen ongelooflijk missen, en ook mijn begeleider van dialyse ze zei tegen mij wat moet ik vanaf volgende week zonder jou. Nu heb ik er al 1 week in het home hospital opzitten, dit lijkt een beetje op thuiszorg maar dan enkel complexe zorg leveren die aangestuurd word vanuit het  ziekenhuis . Wij geven onderhande antibiotica via het infuus, bloedtransfusies, grote wondzorg, palliatieve zorgen enz... Het is momenteel erg rustig op de afdeling en er word ruim de tijd genomen bij de mensen thuis, soms wel heel erg veel tijd. Gisteren moesten we bloed gaan prikken bij iemand thuis, ik denk dat we wel 2uur weg zijn geweest ook al wonende deze patiënt maar 5 min van hrt ziekenhuis. Ik heb ook al 2 bloedtransfusies mee mogen maken thuis, dit is toch wel spannend want je weet niet nooit hoe iemand erop reageert en je bent maar alleen als verpleegkundige als het fout gaat. Je kan natuurlijk altijd bellen voor hulp maar als je op meer dan een uur rijden van het ziekenhuis zit is de hulp er ook niet zo snel.

20190527_150551

Een behandeling van het home hospital kost €12 per keer met een max van €36 per dag. Het maakt niet uit wat wij als verpleegkundige moeten gaan doen. Is het bloedtransfusie of enkel maar een bloedafname er word €12 in rekening gebracht. Bijna overal waar we komen worden we met open armen ontvangen en bij sommige krijgen we zelfs te eten.

20190528_152659

Een van de verpleegkundige vroeg mij om een pak koffie mee te nemen omdat ik ook koffie drink op de afdeling. Ik vroeg waarom ja het ziekenhuis betaald dat niet voor ons. Ik schrok even want dat zijn wij niet gewoon, ook wanneer je als verpleegkundige nachten doet krijg je geen eten of drinken van het  ziekenhuis. De verpleegkundige van het home hospital rijden ook met eigen auto naar de patiënten toe wel krijgen ze reiskosten vergoeding maar dit is niet genoeg om ook het onderhoud van de auto te betalen dit mede omdat de winters zo streng zijn.

Voor volgend weekend heb ik mij eigen een weekendje weg gegund naar Vaasa even weg van hier en op naar een andere omgeving om een weekend enkel leuke dingen te gaan doen en te ontspannen.

Inmiddels lijkt het weer iets beter te worden hier en kan ik weer meer naar buiten toe.

20190526_171140

Slapen word steeds lastiger omdat het nog maar zn 2,5uur donker is 's nacht. Maar daar begin ik inmiddels ook steeds beter aan te wennen

1. Corry:
    1 juni 2019
    Het was weer fijn iets van je te horen.